Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Ultra – Silvia B. (2004)

Kunstopdrachtenarchief kunst op straat

Aan de Emmasingel, op de stoep, voor de woontoren De Regentes van de in 2001 overleden architect Abe Bonnema, staat het beeld Ultra van Silvia B.

Op het eerste gezicht voldoet deze dame aan bekende schoonheidsidealen: ze heeft een fijn, bleek gezicht met hoge jukbeenderen, een hippe bos haar en een piercing onder de lip. Ze lijkt indrukwekkend hoop op haar benen te staan, in een japon waarvan de enorme rok over een zogenaamde ‘crinoline’ is gedrapeerd. Silvia B. werd voor dit beeld geïnspireerd door de huidige wetenschappelijke ontwikkelingen, die bijdragen aan de maakbare mens. De dame is een antischoonheid; een optelsom van verschillende typen en stijlen. De postmodernistische architectuur van Cascade vormt hiervoor een toepasselijk decor. Maar de vrouw blijkt een pop, waarvan de verhouding tussen boven- en onderlijf niet klopt. Onder de doorzichtige rok bungelen haar korte, aandoenlijke beentjes. Zij heeft zichzelf als het ware verheven in de op wieltjes geplaatste crinoline en beweegt zich met lange armprothesen voort.

De kunstopdracht
Het Cascadecomplex is een door architectuur gedomineerde plek. Een kunstwerk op deze plek moet onder meer een eigen, krachtige, andersoortige vorm tegenover de architectuur te stellen, die getuigt van gevoel voor maat en schaal. De opdracht is een Privaat Publieke Samenwerking. De partners zijn Amstelland Vastgoed B.V., Rijksgebouwendienst Noord en de Gemeente Groningen (Dienst RO/EZ en het als opdrachtgever fungerende CBK).