Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Ultra

Silvia B.

Over dit kunstwerk.

Op het eerste gezicht voldoet deze dame aan bekende schoonheidsidealen: ze heeft een fijn, bleek gezicht met hoge jukbeenderen, een hippe bos haar en een piercing onder de lip. Ze lijkt indrukwekkend hoog op haar benen te staan, in een japon waarvan de enorme rok over een zogenaamde ‘crinoline’ is gedrapeerd.
Maar de vrouw blijkt een pop, waarvan de verhouding tussen boven- en onderlijf niet klopt. Onder de doorzichtige rok bungelen haar beentjes. Zij heeft zichzelf als het ware verheven in de op wieltjes geplaatste crinoline, omdat ze niet aan het gangbare schoonheidsideaal van lange benen kan voldoen, en beweegt zich met armprothesen voort. 
 
Silvia B. werd voor dit beeld geïnspireerd door de huidige wetenschappelijke ontwikkelingen, die bijdragen aan de maakbare mens. De dame is een anti-schoonheid; een optelsom van verschillende typen en stijlen. De postmodernistische architectuur van Cascade vormt hiervoor een toepasselijk decor.

Over de totstandkoming.

Het Cascadecomplex bestaat uit een markante groep kantoorgebouwen met daarin verschillende overheidsdiensten en een woontoren met luxe appartementen. De toegang is gesitueerd aan de Emmasingel, waar brede trottoirs, rijbanen voor fietsers en auto’s de entree vormen. De Emmasingel maakt deel uit van een belangrijke stedenbouwkundige as, de Verbindingskanaalzone, die van de gedempte Westerhaven via het stationsgebied naar de Oosterhaven loopt en door een aantal bijzondere gebouwen wordt gemarkeerd, zoals de KPN-borg, het Groninger Museum en aan de oostkant twee flats van Rem Koolhaas. 
 
De drie betrokken partijen bij het Cascadecomplex (Gemeente Groningen, Rijksgebouwendienst-Noord en Amstelland Vastgoed BV) wilden de entree markeren met een kunstwerk. Het uitgangspunt was dat het beeld als een contrapunt zou dienen voor de door architectuur gedomineerde omgeving. Het kunstwerk moest een eigen, krachtige en andersoortige vormentaal stellen tegenover de architectuur. Ook diende het te getuigen van een bepaalde maat en schaal: het kunstwerk moest zichtbaar zijn vanaf het Verbindingskanaal, het woon- en winkelgebied Westerhaven en vanaf het stationsgebied. Het mocht echter niet de verkeersveiligheid in gevaar brengen.

Deel van de route.

Locatie.

Emmasingel 1 (Cascadecomplex)

Bekijk op de kaart

Facts & Figures.