Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Stadsmarkering S10

Paul Virilio

Over dit kunstwerk.

Paul Virilio (filosoof), ontwierp het tiende teken: een put. Het is geplaatst in het centrum van de stad. De hoekpunten van de put verwijzen naar de negen markeringen aan de rand van de stad. Op het Martinikerkhof bevond zich tot 1672 de Sint-Walburgkerk. In de kerk zat een waterput op de plek waar nu de stadsmarkering staat. Virilio stelt dat de moderne mens een centraal punt in zijn leven nodig heeft om te kunnen dromen. De put zou zo’n plaats kunnen zijn. Hij biedt een ‘uitzicht’ op het middelpunt van de aarde; verbindt periferie en centrum. Bovendien legt hij het verleden van de stad bloot en laat nieuwe verbanden ontstaan.

Het werk maakt deel uit van het project Stadsmarkeringen, The Books of Groningen, marking the city boundaries.

Over de totstandkoming.

De architect Daniel Libeskind ontwierp een masterplan voor negen stadsmarkeringen bij de belangrijkste toegangswegen van Groningen. Een tiende teken projecteerde hij op het Martinikerkhof. Aan elke stadsmarkering verbond Libeskind een letter uit de naam CRUONINGA en zes parameters; daarmee gaf hij aan de tien ontwerpers als het ware de ingrediënten om de entree van de stad op eigentijdse wijze te markeren.

De Franse filosoof Paul Virilio werd gevraagd het tiende ‘teken’ te ontwerpen. Het ‘teken’, de stadsmarkering, die verwijst naar de negen andere. De parameters die hij meekreeg waren:
Bed, Droom, Middernacht en de muze Narcissus. Deze waren als volgt geformuleerd: Bed + Dream : Midnight = Narcissus.

Deel van de route.

Locatie.

Martinikerkhof (in het park)

Bekijk op de kaart

Facts & Figures.

  • Door
    Paul Virilio

  • Wijk
    Centrum

  • Jaar van realisatie
    1990

  • Kunstsoort
    Vrijstaande sculptuur

  • Materiaal
    Natuursteen, Staal

  • Afmetingen
    h 1,00 m