Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Stadsmarkering S07

William Forsythe

Over dit kunstwerk.

In een vierhonderd meter lange, kaarsrechte rij zijn wilgen aan één kant van een even zo lange gracht geplant. In deze gracht staan pijlers met metalen draden die de bomen tijdens hun groei kromtrekken.

In het ontwerp van William Forsythe komt zijn choreografische achtergrond tot uiting: de bomen zijn als dansende lichamen, die gevormd en vervormd worden. Tegelijkertijd voldoen de gebogen bomen aan de theoretische voorwaarde van masterplanner Libeskind, dat elke stadsmarkering zowel verleden, heden als toekomst in zich zou dragen. In vroeger tijd pasten Groninger scheepsbouwers namelijk dezelfde methode van kromtrekking toe, om zo het hout de juiste kromming voor de spanten te geven. Maar het kunstwerk wijst vooral naar de toekomst, want dan zal te zien zijn of de bomen door dit systeem inderdaad kromgroeien.

Het werk maakt deel uit van het project Stadsmarkeringen, The Books of Groningen, marking the city boundaries.

Over de totstandkoming.

De architect Daniel Libeskind ontwierp een masterplan voor negen stadsmarkeringen bij de belangrijkste toegangswegen van Groningen. Een tiende teken projecteerde hij op het Martinikerkhof. Aan elke stadsmarkering verbond Libeskind een letter uit de naam CRUONINGA en zes parameters; daarmee gaf hij aan de tien ontwerpers als het ware de ingrediënten om de entree van de stad op eigentijdse wijze te markeren.

De Amerikaanse danser en choreograaf William Forsythe werd gevraagd een ontwerp te maken voor de stadsmarkering S7. De zes parameters die hij meekreeg waren:
‘N:Dance/Mechanics/3pm/Streets/Red Flam/Erato’.

Deel van de route.

Locatie.

Noorddijkerweg

Bekijk op de kaart

Facts & Figures.