Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Ot en Sien (Nog bij moeder)

Anna Dekking-van Haeften

Over dit kunstwerk.

Twee kinderen zoeken geborgenheid bij een moederfiguur. Het ene kind slaat de armen om de middel van de zittende moeder, terwijl deze bezig lijkt haar andere kind te troosten. Het uit cement gemaakte beeld is één van de bekendste werken van Anne Dekking-van Haeften. Het kolossale werk vormt een merkwaardig contrast met de fragiele draadfiguren bovenop het schoolgebouw van dezelfde kunstenares. 
 
Dekking-van Haeften begon haar carrière als kunstenares omstreeks 1925 met het tekenen van portretten. Later stapte ze over op het boetseren van menselijke beeltenissen en het vervaardigen van beeldhouwwerken. Om goed te leren beeldhouwen verbleef de kunstenares in 1952-1953 in Parijs en nam les bij de beroemde Karl Longuet. Vanaf 1956 kreeg zij grote opdrachten voor beelden. In 1956 kreeg ze de eerste opdrachten binnen voor het maken van beeldhouwwerken. Enkele van haar meest bekende werken zijn Leven en Dood en Tasten (beide geplaatst in Groningen) en het oorlogsmonument in Delfzijl.

Locatie.

Adriaan van Ostadestraat 2 (schoolgebouw)

Bekijk op de kaart

Facts & Figures.