Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Interieur Stationshal

Isaac Gosschalk

Over dit kunstwerk.

De centrale hal van het Centraal Station van Groningen ademt een sfeer van meer dan een eeuw geleden: het metselwerk in vlechtwerken van rode, gele en zwarte stenen, een hoge smeedijzeren lantaarn en de teksten boven de doorgangen. De kleurrijke bloemmotieven en architectonische elementen aan het plafond zijn gemaakt van papier-maché. Deze techniek was vroeger niet ongebruikelijk vanwege de lage kosten en het lichte gewicht. Wel is de toepassing op zo grote schaal bijzonder. 
 
Hoog in de wanden van de hal, aan de spoorzijde en de voorkant van het station, bevinden zich grote glas-in-loodramen met sierlijke patronen in vijf kleuren. Aan de andere twee zijden liet architect Isaac Gosschalk tegeltableaus aanbrengen. De tableaus zijn een ontwerp van F.H. Bach, destijds docent handtekenen aan Academie Minerva. Van de drie voorstellingen aan de westkant van de hal stelt die in het midden de Groningse stedenmaagd voor. Ze troont boven gevleugelde wielen – het symbool voor de spoorwegen – en diverse symbolen van de stad. Aan weerszijden zijn de Telegrafie en de Post verbeeld. Aan de overkant stellen twee mannenfiguren de Arbeid en de Tijd voor. De Arbeid heeft een schop in de hand en wordt omgeven door ijverige diersoorten zoals spinnen, mieren en bijen. De gevleugelde Tijd is onder meer te herkennen aan de zandloper en astrologische tekens.

Over de totstandkoming.

De Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen opende het eerste station van Groningen op 31 mei 1866 toen ook de lijn Groningen-Leeuwarden geopend werd. Het station bleek al spoedig te klein. In 1893 begon men met de bouw van het huidige markante stationsgebouw.
De Amsterdamse architect Isaak Gosschalk was verantwoordelijk voor de bouw van het huidige station. Hij heeft F.H. Bach, leraar aan Academie Minerva, gevraagd het interieur met een restaurant, een damessalon en een prachtige hal met fraaie tegeltableaus te ontwerpen.
 
Op 17 april 1896 werd het nieuwe station in gebruikgenomen; een jaar later dan vermeld staat op de gevelsteen boven de ingang.
 
Lange tijd bleef het interieur van de hal onveranderd. Door het aanbrengen van een verlaagd plafond en eigentijdse loketten in 1969, werden de belangrijkste pronkstukken aan het oog onttrokken. Bijna dertig jaar later zijn de verhullende constructies weer verwijderd. De restauratie nam twee jaar in beslag: in 2000 is de hal weer in gebruikgenomen.

Deel van de route.

Locatie.

Stationsplein 3

Bekijk op de kaart

Facts & Figures.