Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Baksteenreliëf BAM

Jan van der Zee

Over dit kunstwerk.

Het monumentale baksteenreliëf van 7 bij 18 meter op de westgevel van sporthal de Bam sluit in zijn vrije spel met vormen en kleuren aan bij de functie én naam van het gebouw: Bam is in het Drents de naam voor een plaats waar je vrij bent in het spel. 

Van der Zee maakte voor de metselaars een ontwerptekening van het abstracte baksteenreliëf. Hierin gaf hij de kleur, vorm, richting en het metselverband aan; de voegen kregen de kleur van de steen. De stenen zijn rood, zwart en paars van kleur en variëren in materiaalsoort, structuur en dikte. De grove iets glanzende zwarte bakstenen zijn het dikst en steken uit boven de rode, die op hun beurt weer iets dikker zijn dan de paarse gladde bakstenen. 

Het baksteenreliëf is één van de vele monumentale opdrachten die Jan van der Zee tijdens zijn leven uitvoerde. In 1950 kreeg hij zijn eerste opdracht voor monumentaal werk: een wandschildering in het trapportaal van de Theo Thijssenschool. Toen zijn naam op dit gebied eenmaal was gevestigd, kreeg Van der Zee in het kader van de percentageregelingen vooral veel opdrachten van het Rijk. Deze regeling schrijft voor dat één of anderhalf procent van de hele bouwsom van rijksgebouwen dient te worden aangewend ter verfraaiing van de gebouwen. De stroom van monumentale opdrachten die de kunstenaar kreeg, was ook te danken aan het feit dat hij na de oorlog een aantal jaren les had gegeven aan toekomstige architecten en bouwkundigen. Van der Zee zijn visie op de integratie van beeldende kunst in de architectuur werd algemeen gewaardeerd en wanneer er beeldende kunstopdrachten te vergeven waren, bleken zijn voormalige leerlingen hem niet vergeten te zijn.
 

Jan van der Zee was een veelzijdig kunstenaar. Naast schilderijen, aquarellen, litho’s, tekeningen, hout- en linosneden maakte hij beeldhouwwerk en hield hij zich bezig met allerlei soorten van toegepaste kunst. Zijn voorkeur voor abstractie ontwikkelde hij reeds vroeg, waarbij Stijl-kunstenaar Bart van der Leck, die hij in 1917 tijdens zijn diensttijd leerde kennen, een sleutelrol heeft vervuld. In de hoogtijjaren van de kunstenaarskring De Ploeg was Jan van der Zee binnen dit gezelschap de kunstenaar die het meest abstract werkte.
In 1965 werd aan Jan van der Zee de Culturele Prijs van Groningen toegekend.

Deel van de route.

Locatie.

Bamshorn 2, Haren (zijgevel sporthal De Bam)

Bekijk op de kaart

Facts & Figures.

  • Door
    Jan van der Zee

  • Wijk
    Haren en omgeving

  • Jaar van realisatie
    1968

  • Kunstsoort
    Reliëf, Kunst in/aan bouwwerk

  • Materiaal
    Baksteen

  • Afmetingen
    h 7,00 x b 18,00 m