Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Werken in de kunst

Zo kwam de soundscape in de tentoonstelling ‘Ook Romantiek’ tot stand

Door: Desta Matla, 5 maart 2018

Hoe kan geluid je in de stemming brengen voor een tentoonstelling? In de expositie Ook Romantiek in het Groninger Museum vol design, mode en fotografie staan intuïtie, beleving en emoties voorop. Twee zalen, aan het begin en het einde, werden daarom voorzien van een soundscape: één duistere en één ontspannende. We spraken met muzikant-kunstenaar Richard Bolhuis (1977), maker van de duistere soundscape, over hoe zijn muziek tot stand komt. 

Tijdens mijn eerste ontmoeting met Richard Bolhuis kreeg ik meteen een kijkje achter de schermen: zijn installatie in de verder volledige duistere eerste zaal van Ook Romantiek stond volgens hem te zacht. Snel werd er iets opzij geschoven en stond ik met de zaklamp van mijn telefoon bij te schijnen terwijl de soundscape om mij heen tot leven kwam. Bolhuis: “Een soundscape heeft voor mij iets fysieks. Er werd geopperd ‘zou je het niet met hoofdtelefoons willen doen?’, maar dan wordt het zo’n... dingetje. Dan verlies je ook de autonome kracht van het fysieke.” De soundscape is inderdaad overweldigend. Als hij door Bolhuis harder is gezet komt hij in de donkere setting goed tot zijn recht. “Als je naar een schilderij kijkt en het bevalt je niet, dan loop je door. Maar als je luistert naar een intense soundscape, die wringend is, dan wordt het toch een andere ervaring.”

Alles tussen klassiek en Noise in

De muziek die Bolhuis maakt valt niet in één categorie te plaatsen: “Een genre staat voor mij niet voorop. Ik kan wel zeggen dat ik een album met soundscapes heb gemaakt, maar onder welk genre die soundscapes vallen is voor mij niet interessant. Ik zou zeggen: alles tussen klassiek en Noise in. Het breedste spectrum denkbaar.” De soundscape die gebruikt is in de tentoonstelling, staat op het (nog te verschijnen) album Underground Bliss.

Naast muziek maakt Bolhuis ook installaties, tekeningen en films. Ook daarin is hij veelzijdig: “Ik staar me niet blind op mijn tekeningen, of mijn muziek, of mijn films. Ze zijn één geheel. Daar zit alles in: daar zit mijn angst in, daar zit mijn twijfel in.. maar ook zeker mijn euforie en liefde.” Bolhuis vergelijkt zijn artistiek proces met verliefd zijn: “Het raakt aan zoveel emoties dat ik op een gegeven moment ook niet meer doorhebt wat er nou gebeurt. Maar ik denk dat ik ook wel een beetje verliefd moet zijn om dingen te kunnen creëren. Om überhaupt muziek te maken, of beelden te maken. Om daadwerkelijk autonoom werk te maken en autonoom te leven… dat lijkt soms wel voor mij een oneindig avontuur.”

Zonder idee de studio in

Niet heel gek, dat het album waarop de soundscape Twilight Bliss staat, ook zo is ontstaan: “Voor het komende album Underground Bliss had ik de intentie om zonder idee de studio in te gaan. Gek genoeg is dat een van de moeilijkste dingen om te doen; zonder idee werken en helemaal vanuit het niets. Maar voor mij werkt het vaak wel. Ik beleef mijn muziek vaak als euforisch, maar het wordt vaak als donkere muziek gezien. Er zijn onderliggende lagen waarvan ik me tijdens het proces niet bewust van ben. Dan ben ik als het ware de muziek.”

De tentoonstelling Ook Romantiek is tot en met 2 april 2018 te zien in het Groninger Museum. Blijf staan in de donkere ruimte waar de expositie begint en luister: de soundscape voert je mee, wringt een beetje en zorgt zo voor een mooie stemming om de rest van de werken in te bekijken.