Er komt meer topdesign uit Groningen dan je denkt. Onder de Noordelijke radar zitten creatieve geesten die haast geruisloos de wereld veroveren met hun sublieme ontwerpen. Gerard de Hoop is zo'n iemand. Recent won hij een internationale prijs voor een kast die zo plat kan worden ingepakt dat IKEA er een beetje hitsig van zou worden, en dankzij een intrigerend en zichtbepalend bouwwerk dat hij samen met Ward Huting ontwierp, kun je tegenwoordig zonder gene zeggen dat je naar het centrum van Slochteren gaat. En wie dat voor elkaar krijgt, is een hele grote.
Gerard de Hoop (Stadskanaal, 1968) is vermoedelijk geboren als ontwerper. In het eindexamenjaar van de middelbare school ontwierp hij al zijn eerste meubel: een inklapbaar bureau in de vorm van een cassettebanddoosje. Dit wakkerde zijn passie voor ontwerpen aan: „Ik zat in het eindjaar en ik moest nog gaan bepalen welke studie ik wilde gaan volgen. En toen opeens dacht ik: kunstacademie, dát wil ik gaan doen!” In 1995 studeerde hij af aan Academie Minerva in de richting 'architectonische vormgeving'. Inmiddels verovert hij de designwereld. Zo hebben grote namen als Gelderland, Castelijn en Palau ontwerpen van hem in productie, ontwierp hij voor het Franse warenhuis Monoprix bijzettafel Vincent (“een tafeltje met één oor”) en kreeg hij van de Deense designmeubelproducent Fritz Hansen toestemming om de wereldberoemde vlinderstoel van Arne Jacobsen naar eigen inzicht aan te passen. Een unicum.
Slochteren: het terrein van gas en follies
Slochteren. Thuis van De Gasbel, leverancier van grote rijkdom en ingestorte boerderijen. The place to be dus voor kapitalisten en ramptoeristen, maar nu ook voor de liefhebber van de folly. U zegt? De folly: het meest decadente kind uit de architectuurfamilie, dat werd geboren in het Engeland van de achttiende eeuw. Grootgrondbezitters aldaar begonnen toen en masse hun landschapsparken te verrijken met kunstmatige grotten, namaakruïnes, Griekse of Romeinse tempels, Chinese paviljoens, obelisken, neptombes en piramides. Totaal nutteloze objecten en dus iets om stante pede fan van te worden, want geluk zit in heel zinloze dingen. Overigens is die van Huting en De Hoop dat dan weer niet: „Dit is een zogeheten geschiedenisfolly en die dient nog een zeker doel, het refereert aan de geschiedenis van de plek waar het staat”, zo vertelt De Hoop, zittend vanuit zijn eigen ontwerp.
De Swoaistee en z'n bakstenen buur
De folly heet De Swoaistee, wat Gronings voor is 'zwaaikom': op deze plek konden vroeger de trekschuiten draaien om, na het lossen van goederen, weer retour te gaan over het Slochterdiep. Het ontwerp is een van de tien winnaars van het project 'New Follies op Fraeylema en het Erfgoedplein van Slochteren', georganiseerd door de Stichting Landgoed Fraeylemaborg. Acht follies staan nabij de borg, twee staan op het Erfgoedplein. Naast de Swoaistee ligt er ook nog een hoop stenen van het beroemde architectenbureau MVRDV op het plein. MVRDV is allang internationaal doorgebroken en kan zich dat permitteren. De Swoaistee voorkomt dat je het gevoel krijgt op een bouwplaats te zijn beland.
Winnend team? Niets aan doen!
Het is overigens niet de eerste keer dat Huting en de Hoop samen een folly ontwierpen: eerder deden ze dat al voor Noorderzon, in 2006. En never change a winning team, want voor de ontwerpwedstrijd van de Fraeylemaborg dienden ze ook nog eens los van elkaar een eigen ontwerp in, maar geen van beide redde het. Het werd De Swoaistee: rondom een middelpunt zijn zeven vensters geplaatst, die zijn opgebouwd uit achter elkaar geplaatste kozijnen van geïmpregneerd vurenhout – niet bedoeld om voor de eeuwigheid te blijven staan, maar toch ten minste voor vijf jaar. De Hoop: „De vensters wijzen naar alle belangrijke plekken en gebouwen van het dorp. Zo kun je vanaf één plek het hele dorp vangen. De Swoaistee is overigens op z'n mooist als je eromheen rijdt: dan zie je 'm steeds veranderen en zie je het lijnenspel en de schaduwwerking extra goed.”
De wereld veroveren
Het is typerend voor het werk van De Hoop, dat veelal grafisch en minimalistisch is. Dit komt ook sterk tot uiting in de serie 'FRAMES' die bestaat uit strakke, open kastconstructies, waarmee hij momenteel furore maakt. Het meest recente ontwerp uit deze lijn, FRAMES 2.5, was zelfs goed voor een internationale prijs: de Silver A' Design Award 2015-2016 in de categorie Furniture, Decorative items and Homeware Design. En terecht, want wat een ingenieuze kast is dit! Hij bestaat uit tien zwarte stalen frames, die ingepakt allemaal in elkaar passen en zo een zogeheten flat-pack vormen. Eenmaal in stelling gebracht staat er een volwaardige kast. Aan welk Zweeds woonwarenhuis doet ons dit principe ook alweer denken? Precies, en dat mag, zo blijkt: „Ik zou heel graag iets willen ontwerpen voor IKEA, het lijkt me echt kicken om over de hele wereld verkocht te worden!”