Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Interview, In het atelier

Een kijkje in het atelier van kunstenaar Hilde Vroon

Door: Dinnis van Dijken, 9 februari 2023

Abstracte kunst is soms een van de meest onderschatte kunstuitingen binnen de schilderkunst. Dergelijke werken geven niet altijd hun geheimen even gemakkelijk bloot, maar dit kan ook precies de reden zijn waardoor de werken extra interessant worden. Wij spraken met kunstenares Hilde Vroon (Groningen, 1977) over haar werk en methodes in haar atelier.

“Ik ben vroeger altijd aan het tekenen geweest en ik heb altijd een sterke hang naar design en mode gehad. Daarom heb ik mij na de middelbare school ingeschreven voor de vakopleiding Mode en Kleding aan de MDGO-MK. Daar kwam ik er al snel achter dat ik eigenlijk alleen maar interesse had in het onderdeel vormgeving, dus ben ik van richting gewisseld. Na mijn afstuderen heb ik twee jaar Kunst en Design in Leeuwarden gestudeerd, en deed ik tevens het toelatingstraject voor het CIBAB, waar ik erachter kwam dat ik vooral mijn eigen ei kwijt wilde en niet alleen in opdracht wilde werken. Dus besloot ik om mij aan te melden voor de opleiding Grafische Vormgeving aan Academie Minerva. Tijdens deze opleiding werd ik door mijn docenten gestimuleerd om mijn eigen vormtaal te leren formuleren en zodoende heb ik de switch naar Autonoom Beeldende Kunst gemaakt en ben ik in 2006 als kunstenaar afgestudeerd. Na het afstuderen heb ik een aantal jaar geprobeerd om mijn eigen draai te vinden in de wereld, maar door verschillende redenen gebeurde dat toen niet. Toch besloot ik in 2019 om mijn kunstenaarspraktijk op te pakken, een atelier te zoeken en weer aan de slag te gaan. Dit begon tot mijn verbazing als snel heel goed te lopen; mijn werk staat bij Kunstpunt Groningen in de kunstuitleen, ik heb net een expositie gehad bij het UMCG. Dankzij Instagram heb ik zelfs een werk verkocht aan een koper in Amerika.”

Mijn werken zijn heel abstract van aard en ik vind mijn inspiratie in de plantenwereld, design en mode. Daarnaast zijn Japonisme, Street Art en Pop Art ook belangrijke invloeden in mijn werk. De connectie met de natuur is er altijd al geweest; mijn vader had vroeger een wildeplantenkwekerij en nam mij als klein kind aan de hand mee en wees alle planten aan. Ik ben gefascineerd door alle grillige vormen die de natuur kan aannemen en wat voor beelden je ermee kan creëren. Ik koop boeken over planten in de kringloop en scan de foto’s en illustraties in op mijn computer. Deze bewerk ik vervolgens weer in Illustrator, waar ik speel met alle gereedschappen die het programma mij te bieden heeft. Ik houd van hoge contrasten en het spelen met lijn, vorm en restvormen. Ik vul deze vormen in met kleur en schuif met de kaders tot ik een compositie heb waar ik tevreden mee ben. Deze print ik vervolgens uit en met behulp van een overheadprojector zet ik het beeld over op een canvas. Daarna leg ik het doek plat op een werktafel en ga ik aan de slag met acrylverf. Ik gebruik vaak het merk Golden omdat een hoog pigmentgehalte heeft en het snel droogt. De kleurvlakken komen hierdoor strak op het doek waardoor het bijna lijkt alsof je het gedrukt hebt in plaats van dat het heel handgeschilderd lijkt. Ik gebruik geen tape omdat het lastig is om de krommingen goed te krijgen en de verf er soms onderdoorvloeit. Ik gebruik daarom gewoon een kwastje en schilder alles heel precies in. Het is heerlijk meditatief werk en het geeft veel rust in mijn hoofd.
 
Op het moment werk ik samen met Jop Luberti aan een opdracht voor een grote muurschildering voor de woningcorporatie Nijestee. Jop is ook een kunstenaar en tevens een riso-printer. Mijn werk is behoorlijk vlak van aard en Jop heeft veel meer kleurverloop, dus het gaat interessant zijn hoe dit samenkomt. Gelukkig werken we goed samen en kijken we beiden ernaar uit om te zien hoe ons werk op zo’n groot vlak samenkomt.”


Het werk van Hilde Vroon vind je bij ons in de Kunstuitleencollectie, en op haar Instagram: @hildevroon