Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Special: Academie Minerva

De afstudeerders van Academie Minerva 2020 #3 | Nadejda Trifonova en Veronica Gorii

Door: Iris Rijnsewijn, 2 september 2020

Ook in deze geïsoleerde tijden staat er bij Academie Minerva een nieuwe lichting klaar om hun opleiding af te ronden en de wereld in te trekken. Dit keer zonder zomerexpositie, maar met een serie wisselende exposities in Minerva, vanaf 2 september. Kunstspot sprak een paar van deze studenten over hun bijzondere afstudeerperiode en afstudeerwerken. Aflevering drie: Nadejda Trifonova (1997) en Veronica Gorii (1996).

HOE ZIEN JULLIE AFSTUDEERWERKEN ERUIT?

Nadejda Trifonova: "Mijn afstudeerwerk Closer is een installatie van een smal, afgesloten pad. Het is zeven meter lang en zestig centimeter breed. Het is donker en heeft geluid. De vloer bestaat uit twee hellingen, die naar het midden toe naar beneden gaan. De doorgang wordt in het midden ook smaller. Ik heb het ontwerp gebaseerd op een bestaand pad in Bulgarije, dat deel uitmaakt van een eeuwenoud heiligdom. Een legende zegt dat je ziel wordt gereinigd, of dat je kunt bewijzen dat je een zuivere ziel hebt, door er doorheen te lopen. Ik wilde de korte herinnering aan mijn bezoek aan die doorgang overbrengen in het werk."
Veronica Gorii: "Ik heb een geluidsinstallatie gemaakt. Het heet Grom, wat grappig genoeg ook een betekenis heeft in het Nederlands, maar in het Russisch betekent het ‘donder’. Het is geïnspireerd op een herinnering uit mijn jeugd. Het is een hoge, driehoekige structuur met metalen platen met luidsprekers aan de achterkant. De luidsprekers laten de platen trillen, waardoor een geabstraheerde onweersbui ontstaat. Het hele idee was om het hoorbare te vertalen naar het fysieke. Als kunstenaar wil ik mensen bewust maken van zintuigelijke ervaringen die vaak  over het hoofd gezien worden. Daarom heb ik het passieve luisteren getransformeerd naar een actiever bewustzijn van het geluid, door middel van een ingehouden versie van een onweersbui".

BEIDE WERKEN ZIJN GEBASEERD OP EEN HERINNERING. WELKE ROL SPELEN DE HERINNERINGEN IN DE INSTALLATIES?

Trifonova: "Ik wilde een korte herinnering aan mijn bezoek aan die passage in Bulgarije nabootsen. Ik voelde me heel klein en ik kon de muren voelen aan de voor- en achterkant van mijn lichaam. Ik begon ook te denken aan de alle mensen die er hebben gelopen door de eeuwen heen. Ik wil dat mensen zich ook heel klein voelen en dat ze een gevoel van opluchting en persoonlijke overwinning voelen als ze aan de andere kant opduiken. Vandaar dat het pad lager en smaller wordt in het midden. Als je een bepaalde emotie ervaart, vooral een negatieve, wordt dat een herinnering. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je iemand een bepaalde emotie opdringt."
Gorii: "Voor mij is het belangrijk om dat abstracte gevoel of emotie fysiek te manifesteren. Toen ik jong was, was ik op een nacht alleen in de flat waar we woonden, op een hoge verdieping. Natuurlijk moest er net toen een onweersbui overkomen. Het onweer was heel dicht bij ons gebouw en ik was heel onzeker over wat ik moest doen. Zou ik het raam sluiten en geconfronteerd worden met het onweer of wegblijven en me veilig voelen? Mijn doel was om deze ervaring te materialiseren in mijn installatie, een gevoel van de overweldigende natuur, van het sublieme.  Daarom is bijvoorbeeld de balans tussen open en gesloten ruimte, en luid en stil geluid, belangrijk in Grom.”

DIT JAAR WAS HEEL ANDERS DAN ANDERE JAREN. HOE HEB JULLIE DE AFGELOPEN MAANDEN ERVAREN?

Trifonova: "Het was zeker een uitdaging. Ik had een behoorlijk zware tijd van maart tot half april, omdat het echt onzeker was wat er zou gebeuren. Dit beïnvloedde mijn motivatie, maar gelukkig konden we na een tijdje weer contact opnemen met onze mentor. Hij hielp me met het structureren van mijn tijd".
Gorii: "Dat is voor mij heel herkenbaar. Ik had een moeilijke periode van maart tot mei om vergelijkbare redenen. Ik had in het eerste semester de tijd genomen voor het bedenken van een concept om aan vast te houden en ik was bang dat ik het na de lockdown volledig zou moeten veranderen. Ik was erg blij toen Minerva haar deuren weer opende. Het is ook fijn dat we onze afstudeerwerken alsnog kunnen presenteren, anders had de afsluiting gevoeld als een normale presentatie, die we het hele jaar al hebben gedaan".
Trifonova: "Precies! Ik ben ook blij dat Closer tentoongesteld wordt. Ik heb er zoveel moeite in gestoken, het zou zonde zijn als het niet wordt gepresenteerd. Ik ben erg nieuwsgierig om te zien of het zijn doel bereikt en om te zien hoe mensen reageren."
Gorii: "De reactie is ook belangrijk voor mij. Ik heb het gevoel dat Grom nu nog steeds een soort prototype is, en ik wil echt meer feedback om te zien of het ook werkt zoals ik het bedoeld heb."

WAT ZIJN JULLIE PLANNEN NU JULLIE ZIJN AFGESTUDEERD?

Trifanova: "Ik heb nog geen vaste plannen, want de huidige situatie maakt het moeilijk om ver vooruit te plannen. Ik ben in ieder geval op zoek naar een kunstenaarscollectief om me bij te voegen, want ik vind het fijn om in een groep te werken. Ik wil me ook specialiseren, want onze studie was best breed. In de afgelopen maanden heb ik geleerd de dingen stap voor stap te benaderen en ik sta open voor elke kans die op mijn pad komt."
Gorii: "Dat klinkt goed! Ik neem de dingen ook stap voor stap en kijk ondertussen ook naar manieren waarop ik me kan specialiseren. Ik zit bijvoorbeeld te kijken of ik een Master of Science kan doen, zodat ik kunst kan combineren met wetenschappelijk onderzoek."
In verband met de richtlijnen van het RIVM organiseert Academie Minerva dit jaar geen zomerexpositie. Wel vindt er vanaf 2 september een wekelijks veranderende expositie plaats met alle eindexamen-kandidaten: Tales of the Unseen. Meer informatie is te vinden op de website van Minerva en op het Facebook-event. 
Meer informatie over Nadejda Trifonova is te vinden op www.nadejda3fonova.com
Meer informart over Veronica Gorii is te vinden op
rrroni.com