Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Interview

De afstudeerders van 2018 | Minerva-student Autonome Beeldende Kunst Jochem van den Wijngaard

Door: Dinnis van Dijken, 21 juni 2018

De 150 bachelors van Academie Minerva en masters van het Frank Mohr Instituut zijn druk bezig met afstuderen deze maand, met als klap op de vuurpijl de eindexamenexposities eind juni in de Suikerfabriek. Waar studeren zij mee af, wat hebben ze geleerd in de afgelopen jaren en wat gaan zij doen als ze straks klaar zijn? De tweede in de reeks is Jochem van den Wijngaard (1996), bachelorstudent Autonome Beeldende Kunst.

“Ik ben eigenlijk een heel romantische schilder, maar ook een reflectieve. Waarneming en filosofie zijn heel belangrijk voor me. Voor het eindexamen presenteer ik een nieuw werk. Een groot vierluik dat in totaal 250 x 540 centimeter meet, met de titel As perceived by man/Zoals gezien door de mens. Die titel ontstond uit het idee dat alles wat we kennen als natuur voortkomt uit onze waarneming. De titel suggereert heel veel. Het gaat over het werk in zijn geheel en jouw rol als toeschouwer. Jij als toeschouwer neemt het waar zoals je het gezien hebt. Het gaat heel erg over de actie van het kijken naar het doek zelf en tegelijkertijd naar de inhoud dat een antwoord geeft op wat je ziet. Daarbij zitten er objecten van cultuur en geloof in het werk die de fysieke gewaarwording zijn van onverklaarbare fenomenen. Deze beelden zijn als het ware het fysieke antwoord op de vragen die deze fenomenen bij hen oproepen. Door de beelden kregen mensen grip op het onverklaarbare.
Ik ben geboren in Leiden en in Maastricht opgegroeid. Daar heb ik tijdens mijn middelbare schooltijd naast verschillende avondlessen ook een vooropleiding gedaan voor de kunstacademie in Maastricht. De keuze voor Minerva, en daarmee ook Groningen, was omdat ik voor mijn gevoel niet per se naar het buitenland hoefde voor een nieuwe context, maar dat Groningen dermate ver weg en onbekend voor mij was, dat het bijna voelde alsof ik in het buitenland zat. Groningen voelde als een toffe plek en het klikte vrijwel meteen.

"Er is een zekere no bullshit approach op Minerva, en sowieso in het noorden, en dat sprak mij heel erg aan."

Er is een zekere no bullshit approach op Minerva en sowieso in het noorden in zijn geheel, en dat sprak mij heel erg aan. Die nuchtere kijk is voor mij bij het schilderen heel motiverend. Vooral om te proberen niet te pretentieus te zijn binnen de schilderkunst en om mijn eigen werk te relativeren; hoe sta ik tegenover de kunstwereld en de kunstenaars van nu en vroeger?
Wat ik daarnaast heel erg heb meegekregen op Minerva en van de studenten van het Frank Mohr Instituut is de gewaarwording van het materiaal zelf. Hoe alles in het medium zelf een vorm en een massa heeft. Maar vind het ook heel leuk om met symbolen en enscenering te spelen én tegelijkertijd het doek in zijn recht te behouden als medium. Er zit een hele suggestieve kracht in bepaalde beelden. In de schilderkunst en de kunstgeschiedenis zijn er heel veel symbolen die een hele zware lading met zich meedragen. Daar heb ik mijn eindwerk verschillende knipogen naar gemaakt.
Na Minerva ga ik meteen door naar het Frank Mohr. Sowieso heb ik de laatste twee jaar veel contact gehad met de studenten daar en dat heeft mij veel gebracht. Ook ben ik geselecteerd voor de Aprentice Master van Kunstpodium T in Tilburg. Na de master wil ik door, het zou een droom zijn om uiteindelijk de Rijksacademie of de Ateliers te doen. In maart was ik in Amerika en toen kwam ik erachter dat het wonen daar op sommige plekken ongeveer even duur is als in Amsterdam, dus dat is ook een optie. Nog niks staat vast, behalve dat er beelden gemaakt blijven worden.”

Jochem van den Wijngaards werk zal te zien zijn op de eindexamententoonstelling Headliners van Academie Minerva in de voormalige Suikerfabriek van 23 tot en met 28 juni 2018.

 

Tekst: Dinnis van Dijken
Beeld: Lisa Jasperina Bommerson 
Werk in foto: As perceived by man/Zoals gezien door de mens