De gekantelde kas
31 oktober 2023 t/m 2 maart 2024
Met de installatie De gekantelde kas heeft de internationaal actieve kunstenaar Hadassah Emmerich het paviljoen omgetoverd tot een exotische kas met denkbeeldige bloemen en planten. Centraal in de installatie staat de wisselwerking tussen natuur en menselijk ingrijpen.
Wie goed kijkt, ziet botanische elementen versmelten met menselijke vormen. Soms figuratief, dan weer abstract. Het leidt tot nieuwe fictieve vormen waarin de grenzen tussen werkelijkheid en verbeelding vervagen. De installatie weerspiegelt Emmerichs visie op de gecultiveerde natuur: “Ik onderzoek de sensuele interactie tussen mens en natuur, het verlangen naar controle en de wisselwerking tussen natuur en kunstmatigheid.” Het gebruik van het glazen Tschumipaviljoen als een soort kas is iets wat Emmerich dan ook vaker in haar werk toepast: “In eerdere werken heb ik vaak kassen afgebeeld, voortkomend uit koloniale referenties. Kassen symboliseren zowel de teelt als de historische banden met het kolonialisme, waar exotische planten statussymbolen waren.” Met de ‘gekantelde kas’ nodigt de kunstenaar uit tot reflectie over de relatie tussen mens en natuur.
Over Hadassah Emmerich
Hadassah Emmerich (Heerlen, 1974) studeerde aan de Academie voor Schone Kunsten in Maastricht, HISK Vlaanderen en Goldsmiths College in Londen. Ze nam deel aan artist residencies in Berlijn, Antwerpen en Curaçao. Terugkerende thema’s in haar oeuvre zijn onder andere het zintuigelijke en sensualiteit. De sensualiteit van haar werk komt niet alleen tot uiting in het afgebeelde, maar ook in haar verfijnde gebruik van kleur en technische uitvoering.
Eerder dit jaar heeft Hadassah Emmerich in opdracht van Kunstpunt een kleurrijke, permanente installatie gecreëerd in de Papiermolentunnel.” In het Tschumipaviljoen kan Emmerich nu ook met licht werken. “Haar werk is sensorisch en kleurrijk. Doordat de installatie van binnenuit wordt belicht, kunnen de levendige vormen en kleuren nog intenser beleefd worden.”