Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Meisje aan de deur (staande te breien)

Jozef Israels

Over dit kunstwerk.

Jozef Israëls (1824 - 1911) was een in Groningen opgegroeide kunstschilder en volgde vanaf zijn elfde teken- en schilderlessen aan de Academie Minerva en maakte ook etsen, lithografieën en schreef. Deskundigen beschrijven Israëls – net als H.W. Mesdag – als een icoon van de Haagse School. Al verlieten ze de stad op weg naar internationale roem, ze wisten waar ze vandaan kwamen en bleven die band ook voelen met Groningen.

Israëls zou verknocht zijn aan het uitbeelden van menselijke figuren in zijn karakteristieke omgeving. Taferelen die hem bekend maakten waren de beelden van diep menselijk medegevoel, leed en treurige eenzaamheid. Hij had een open blik en zijn grote belangstelling voor nieuwe uitingen in literatuur en beeldende kunst werden niet onopgemerkt. Zijn werkwijze vond veel navolging in de negentiende eeuw, zowel bij Nederlandse schilders zoals van Gogh en Mondriaan, als bij buitenlandse schilders als Max Liebermann.

Israëls schilderde eerst vooral vissersleven van Zandvoort en Katwijk, later veel individuen die aan het handwerken zijn: aardappelschillen, geitje voeren en breien zoals afgebeeld op Meisje aan de deur. Dit werk schilderde Israëls in 1896 en werd in dat jaar door de schilder geschonken, met de bedoeling dat het zou dienen ter verfraaiing van de burgemeesterskamer.

Abraham Hesselink maakte in 1922 een monument ter nagedachtenis aan de schilder, gebaseerd op een bekend schilderij van Israëls Langs moeders graf uit 1856. Het beeld werd geplaatst aan het Hereplein in Groningen.

Facts & Figures.

  • Kunstenaar(s)
    Jozef Israels

  • Jaar van realisatie
    1896

  • Afmetingen (in cm)
    94x81

  • Collectie
    Stadhuiscollectie

  • Kunstsoort
    Schilderkunst

  • Techniek
    Olieverf op doek

  • Etage
    1